AFSKEDIGELSE AF MEDARBEJDERE

Hvis din virkosmhed ender med at afskedige medarbejdere, rejser det mange praktiske spørgsmål. Nedenfor vil vi forsøge at udpensle reglerne, så alle nemt kommer videre.

 

Ganske kort afhænger det af om man er dagpengeberettiget eller ej

  • Er din medarbejder medlem af en a-kasse og dagpenge berettiget, skal vedkommende melde sig ledig på jobnet og samtidig kontakte sin a-kasse. Læs mere HER
  • Er din medarbejder ikke medlem af en a-kasse, eller ikke er dagpengeberettiget, skal vedkommende i stedet ansøge digitalt på borger.dk. Ansøg HER
  • Når ansøgningen er modtaget vil din medarbejder blive kontaktet for at sikre, at al information er modtaget.

 

Uanset hvilken vej både virksomhed og medarbejder skal, så er det meget vigtigt at medarbejderen opfordres til at få oprettet et CV på jobnet.dk. Det er herigennem, at vi kan finde de lediges kompetencer frem og få dem formidlet ud til de virksomheder, hvor der endnu er brug for arbejdskraft

 

Hotline til virksomheder med spørgsmål til de midlertidige ændringer på beskæftigelsesområdet

Virksomheder kan kontakte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings landsdækkende hotline til virksomhedsservice på tlf. 7220 0350, hvis der skulle opstå spørgsmål til fx arbejdsfordeling, varsling eller øvrige midlertidige ændringer på beskæftigelsesområdet som følge af regeringens initiativer for at begrænse spredningen af corona-virus (COVID-19). Læs mere HER