Er du helt grøn, når det kommer til budgetter, forretningsplaner, selskabsformer, lovgivning osv., men har en rigtig god idé, som du gerne vil føre ud i livet? Så er du på første trin af iværksætterrejsen.
Måske har du brug for at blive vejledt i den rigtige retning, eller lyst til at deltage i de arrangementer, som startHER tilbyder. Uanset hvad, kan du her læse om, hvordan du tager skridtet videre fra idé til virkelighed og hvilken hjælp du kan få undervejs og når din virksomhed er kommet godt fra start.
Du har allerede din idé på plads, og er klar til at få styr på nogle af de første praktiske ting som selskabsform, budgettering, lovgivning, finansiering osv. Du er nu klar til netværksmøder, og kan få råd og sparring om din forretningsplan, Business Model Canvas (BMC) og meget andet.
Herunder kan du få inspiration til hvordan du kan lave en forretningsplan, udfylde din BMC, lægge et budget, registrere din virksomhed og få et CVR nummer. Derudover kan du få et overblik over de tilbud vi har for iværksættere.
Hos startHER har vi flere rådgivningsvirksomheder tilknyttet, og du kan få 6 timers gratis rådgivning indenfor bl.a. regnskab, finansiering, markedsføring, sociale medier, forsikring og jura. Det er ikke meningen at rådgivningen skal bruges til udførelse af faktiske opgaver.
BMC
Business Model Canvas er en metode, beregnet til forretningsudvikling, som bruges til at beskrive og udvikle en forretningsmodel for din virksomhed. Skabelonen indeholder 9 byggesten, som alle har indflydelse på hinanden, og på den måde kan man benytte det til at skabe udvikling. Du kan downloade skabelonen herunder.
Budgettet udgør en meget vigtig del i forbindelse med planlægning af dine mål og strategi for virksomheden – men budgettet er ikke kun vigtig for dig og din virksomhed, den er også vigtig for eksterne interessenter, såsom banker, realkreditinstitutter osv., hvis de skal låne dig penge.
Det vigtigste formål med at lægge et budget er, at skabe så nøjagtigt et billede af virksomhedens udvikling i den kommende periode som muligt.
Alt i alt giver budgettering dig et samlet billede af den forventede økonomiske udvikling i virksomheden, og hjælper dig med at:
Som virksomhed vil du typisk skulle udarbejde tre budgetter:
Ved start af ny virksomhed er der mange opgaver der skal på plads. Derfor har vi udarbejdet en tjekliste, der kan være med til at give dig et godt overblik over planlægningen, og hjælpe dig på vej. Du kan downloade startHER tjeklisten herunder.
Når du vil starte din egen virksomhed, skal du have et CVR-nummer, som er et identifikationsnummer for virksomheder. CVR-nummeret skal bruges, når en virksomhed identificerer sig selv over for myndigheder og private (fx i forbindelse med udstedelse af fakturaer mv.) CVR-nummer er dog frivilligt, hvis din momspligtige omsætning er under 50.000 kr./året.
Med et CVR-nummer kan du få:
Et samlet overblik med, hvad du skal have styr på, når du starter virksomhed
Virksomhedsguidens iværksættertema er primært målrettet personer, der overvejer at starte virksomhed, men det kan også være relevant for den store gruppe af iværksættere, der er i deres tidlige opstart. Iværksættertemaet vil løbende blive videreudviklet og tilbyder flere digitale ydelser:
Gratis medlemskab i Haderslev Erhvervsråd
Vi tilbyder også gratis medlemskab af Haderslev Erhvervsråd, det år din virksomhed er etableret og det følgende kalenderår. Her får du bl.a. mulighed for at netværke med andre virksomheder og deltage i nogle af vores netværks- og erhvervsarrangementer.
Bliv medlem HER.