Et ATA Carnet er et internationalt eksportdokument/varepas, som giver dig mulighed for told- og skattefrit at eksportere og importere forskellige varer i op til et år. Det er et fysisk dokument, som skal udstedes, underskrives og præges af et godkendt handelskammer, før det er gyldigt, herefter skal det godkendes af dansk told, før rejsen med carnetet kan påbegyndes.
Formålet med ATA Carnet ordningen er et toldsamarbejde mellem handelskamre og toldmyndigheder i over 70 lande for at gøre det nemmere for virksomheder at eksportere og importere div. varer og udstyr midlertidigt.
Med et ATA Carnet i hånden gør det rejsen til udlandet meget nemmere.Et ATA Carnet er et varepas, som erstatter ind- og udførelsespapirer og overflødiggør sikkerhedsstillelse for told og afgifter på de fleste af Danmarks vigtigste markeder udenfor EU.
Med et ATA Carnet får du bl.a. følgende fordele:
ATA Carneter kan dække varer, som skal vises og/eller bruges på udstillinger, messer, kongresser eller lignende - eksempelvis:
OBS! Carnetet dækker ikke varer, der sker et forbrug af!Eksempelvis: vand, chokolade, reklamebrochurer som uddeles til messedeltagerne.
ATA Carnet gælder for professionelt udstyr, som har midlertidigt ophold i importlandet. Ud over de generelle betingelser i carneter er der følgende krav:
Med vareprøver forstås varer, der skal vises frem i besøgslandet for derefter at hjemtages til Danmark og aftale videre salg eller produktion.
Reglerne for dette er:
HER har indgået et samarbejde med SMV Danmark. Derfor kan du få ATA Carneter fra dag til dag HER.
Du kan blive oprettet på Eksportportalen HER - og så er du klar til at bestille.
Som medlem HER får du 25% på dine eksportdokumenter.
Kontakt udviklings- og salgskoordinator Per Gregersen på per@her.dk, eller på telefon 5151 0450 for at høre mere.